Elektroniczny Tele-Anioł ratuje życie

07.06.2018
Dzięki dotacji z Programu Regionalnego aż 10 tysięcy osób otrzyma opaski bezpieczeństwa ratujące życie.

Tele_Aniol (1).jpg

Jest lekka, łatwa w obsłudze i co najważniejsze: może uratować życie. To opaska bezpieczeństwa. Pierwsze takie opaski już trafiły do uczestników innowacyjnego projektu Małopolski Tele-Anioł. W sumie pod skrzydła Tele-Anioła trafi 10 tysięcy niesamodzielnych osób z całego województwa. Rekrutacja jest ciągle otwarta – można więc zgłaszać swoich bliskich, sąsiadów czy znajomych. 

Całkowity koszt projektu to ponad 38 mln zł, z czego blisko 32,5 mln zł stanowią środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Małopolski Tele-Anioł to największy projekt tego typu w Polsce. Przypomnijmy, Województwo Małopolskie realizuje go wspólnie z Caritas Diecezji Kieleckiej i Stowarzyszeniem Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego z Suchej Beskidzkiej.

"I mimo, że rekrutacja ciągle jest jeszcze w toku, już widzimy, że trafiliśmy z nim w przysłowiową „dziesiątkę” – bo zainteresowanie jest naprawdę spore. Projekt kierujemy do osób niesamodzielnych, które z powodu złego stanu zdrowia, niepełnosprawności czy podeszłego wieku, powinny być objęte stałą opieką – a nie są, bo np. mieszkają same. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii, otrzymają oni proste w obsłudze opaski, które pozwolą im wezwać pomoc" – mówi Grzegorz Lipiec z zarządu województwa i dodaje – "Nie mam wątpliwości, że projekt Tele-Anioł zostanie doceniony w branży innowacji społecznych, a na wynik naszego pilotażu czekają też inne regiony. Małopolska po raz kolejny przeciera więc szlaki i udowadnia, że samorządy nie muszą bać się nowoczesnych technologii".

By jeszcze skuteczniej dotrzeć z informacją o trwającej rekrutacji do projektu Małopolski Tele-Anioł, samorząd województwa zaprosił do współpracy gminy z całego regionu. Na ten pozytywny apel odpowiedziała blisko setka samorządów. W środę ich przedstawiciele podpisali w Krakowie listy intencyjne, w których zobowiązali się do promocji i pomocy przy projekcie.

"Zdajemy sobie doskonalę sprawę z tego, że wiele osób, które powinny zostać objęte pilotażem Tele-Anioła, jest wykluczonych cyfrowo – i informacje o projekcie, które publikujemy w różnych mediach, do nich w ogóle nie docierają. Dlatego tak ważna jest dla nas współpraca z lokalnymi samorządami, które mają najlepszą wiedzę o mieszkańcach, którzy mogą potrzebować takiej pomocy. Cieszymy się, że tak chętnie odpowiedzieli na nasze zaproszenie" – podkreśla wicemarszałek Wojciech Kozak.

Tele_Aniol (2).jpg

Przycisk, który ratuje życie

Urządzenie przypomina z wyglądu elektroniczny zegarek, zamiast jednak wyświetlacza, ma trzy przyciski. Najważniejszy jest czerwony guzik z napisem „SOS” – wystarczy go nacisnąć i przytrzymać kilka sekund, żeby automatycznie połączyć się z Centrum Teleopieki, w którym przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, pracują eksperci (m.in. ratownicy medyczni, psycholodzy), który udzielą potrzebnej pomocy – łącznie z wezwaniem pogotowia. Opaska ma wbudowany mikrofon i głośnik, można więc swobodnie rozmawiać, nie jest do tego potrzebny telefon.

Co ważne, na opaskę bezpieczeństwa można zadzwonić – urządzenia ma bowiem kartę SIM i indywidualny numer. Żeby odebrać połączenie, osoba posiadająca opaskę musi nacisnąć zielony przycisk (symbol „dymków”) – w ten sposób mogą się z nią skontaktować pracownicy Centrum Teleopieki, ale także np. jej bliscy.

Opaski bezpieczeństwa wyposażone są także w dodatkowe funkcje: czujnik upadku, GPS, lokalizator położenia opaski oraz czujnik tętna. Dodatkowo, naciskając trzeci, żółty przycisk (z symbolem „ludzi”), można odsłuchać komunikat m.in. o aktualnej godzinie oraz liczbie przebytych kroków.

Przypomnijmy, za utworzenie i prowadzenie Centrum Teleopieki, jest odpowiedzialne Stowarzyszenie Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego.

Pomoc „szyta” na miarę

Małopolski Tele-Anioł to nie tylko opaska bezpieczeństwa i Centrum Teleopieki. Przez cały okres trwania pilotażu przewidziano również, że część z jego uczestników (ok. 3 216 osób) będzie miała możliwość skorzystania ze specjalnych usług opiekuńczych, które będą świadczone w ich domu – zarówno przez fachowców, jak i w ramach pomocy sąsiedzkiej. To nie tylko pomoc w zabiegach higienicznych, ale także wsparcie w codziennych obowiązkach – zakupach, przygotowaniu posiłków, drobnych porządkach, załatwieniu urzędowych formalności czy dotarciu na wizytę u lekarza. Czasem może być potrzebna tylko krótka rozmowa czy zwyczajny spacer.

Co ważne, każda z tych osób otrzyma pomoc dostosowaną do indywidualnych potrzeb – planuje się, że będzie to ok. 20 godzin miesięcznie przez okres ok. 12 miesięcy. Za tą cześć projektu odpowiada Caritas Diecezji Kieleckiej.

Warto dodać, że w ramach projektu Tele-Anioł przewidziano również serię szkoleń. Specjalistyczne kursy przejdzie 160 opiekunów osób niesamodzielnych i ponad 1,6 tys. sąsiadów z całej Małopolski.

Jak trafić pod skrzydła Tele-Anioła?

W maju do małopolskiego systemu teleopieki zostali włączeniu pierwsi niesamodzielni Małopolanie (ok. 50 osób), a formularze zgłoszeniowe złożyło blisko 300 osób. Rekrutacja trwa jednak dalej – nabór do I tury projektu potrwa do końca października b.r. lub do wyczerpania miejsc. Przypomnijmy – w I naborze do projektu zostanie zakwalifikowanych 5 tysięcy osób niesamodzielnych, z których dodatkowo usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania zostanie objętych 1 608. Drugi nabór – na taką samą liczbę osób – jest planowany od 1 sierpnia do 31 stycznia 2020 r.

Kandydaci, którzy chcą być objęci opieką Tele-Anioła, muszą mieszkać na terenie województwa małopolskiego oraz być osobami niesamodzielnymi, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.

Pierwszeństwo udziału w projekcie będą miały osoby z grupy preferowanej do objęcia wsparciem, tj.:

  • osoby z niepełnosprawnościami i osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub osobę w rodzinie), o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w rozdziale 3 pkt 15 (współwystępowanie różnych przesłanek) Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020;
  • osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
  • osoby z niepełnosprawnością sprzężoną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi;
  • osoby lub rodziny korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (zakres wsparcia dla tych osób nie będzie powielał działań, które dana osoba otrzymała w ramach działań towarzyszących, o których mowa w Programie Operacyjnym Pomoc Żywnościowa);
  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w związku z rewitalizacją obszarów zdegradowanych, o których mowa w Wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020.do końca października br. Przewiduje się, że w ramach niego zostanie wyłonionych 5 tysięcy niesamodzielnych osób.

Gdzie złożyć wniosek?

Formularze zgłoszeniowe można składać:

  • Osobiście w jednym z miejsc: 
  1. Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (pierwsze wejście od strony ul. Wrocławskiej, parter)
  2. Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków (parter) 
  3. Sekretariat Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Radziwiłłowska 1, 31-026 Kraków (parter) 
  4. w innych lokalizacjach urzędu marszałkowskiego
  5. w biurach projektu z możliwością uzyskania pomocy przy wypełnieniu wniosku po wcześniejszym umówieniu spotkania:

Biuro projektu Lidera –ul. Lubelska 23, 30-003 Kraków, tel. 12 61-60-611 e-mail: teleopieka@umwm.pl

Biuro projektu Caritas Diecezji Kieleckiej - Zespół Placówek Caritas w Proszowicach ul. Kolejowa 4, 32-100 Proszowice, pok. nr 1, I piętro, tel. 883 316 158

Biuro projektu Stowarzyszenia Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Adama Mickiewicza 175, 34-200 Sucha Beskidzka, pok. nr 5 e-mail: teleaniol.malopolska@gmail.com

  • Za pośrednictwem poczty tradycyjnej (decyduje data wpływu) na adres: Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków z dopiskiem „Rekrutacja - Małopolski Tele-Anioł".
  • Elektronicznie: dla osób, które posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP na adres skrytki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Małopolskiego Tele-Anioła

Źródło: Biuro Prasowe UMWM