Gorlice czekają na dostawę Solarisów

11.10.2018
Przez najbliższe 10 dni mieszkańcy grodu nad Ropą będą podróżować nowoczesnym i komfortowym autobusem Solaris Urbino 10.5, który w ramach testów będzie wykonywał regularne kursy po mieście.

Już wkrótce na trasach komunikacyjnych Gorlic i gmin ościennych pojawi się 11 takich pojazdów. W obecności m.in. wicemarszałka Stanisława Sorysa, burmistrz Rafał Kukla podpisał umowę na dostawę autobusów z Rafałem Zajasem, dyrektorem sprzedaży firmy Solaris.

Solaris01.jpg

Dzięki realizacji projektu „Rozbudowa systemu ekologicznego transportu sposobem na mniejsze zanieczyszczenie powietrza i wyższy komfort podróżowania w obszarze funkcjonalnym miasta Gorlice”, tabor gorlickiego MZK zasili 11 niskoemisyjnych i niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 10.5. Dopełnieniem oferty transportowej będzie 15-kilometrowa infrastruktura rowerowa wraz z bezpłatnymi parkingami w systemie „Bike&Ride”. Na powyższe przedsięwzięcia gorlicki samorząd otrzymał prawie 15 mln unijnego wsparcia z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Te autobusy zastąpią wyeksploatowane jednostki, które służyły przez wiele lat. Będą wozić mieszkańców powiatu gorlickiego, przez co z pewnością zmniejszy się ilość samochodów na drogach. W ten sposób walczymy z niską emisją, o czyste powietrze w naszym środowisku, ale również staramy się promować publiczną komunikację zintegrowaną

– podkreślał wicemarszałek Stanisław Sorys.

Jedenaście nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, spełniających normy emisji spalin EURO 6 wyruszy na trasy siedmiu linii przebiegających przez miasto oraz teren partnerów projektu, czyli gminy: Biecz, Sękowa i Lipinki, a także gminy: Gorlice i Moszczenica. Pełną integrację z transportem zbiorowym zapewni, powstająca w gminach partnerskich, infrastruktura rowerowa, o długości 15 km wraz z jedenastoma punktami przesiadkowymi, które równocześnie będą pełnić funkcje bezpłatnych parkingów w systemie „Bike&Ride”.

Zakupiony tabor oraz powstała infrastruktura będą uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności (seniorzy, kobiety w ciąży, etc.). Stworzone ścieżki z dopuszczeniem ruchu pieszych będą utwardzone, wolne od słupków, znaków, przeszkód, z obniżeniem progów w miejscu przejścia lub przejazdu przez jezdnię. Specjalnie dostosowane zostaną też miejsca przesiadkowe, umożliwiając komfortowe wejście do niskopodłogowego autobusu, wyposażonego również w rampy wjazdowe oraz funkcję przyklęku. Nad bezpieczeństwem podróżnych będą czuwać systemy monitoringu, pozwalające obserwować i rejestrować zarówno wnętrze pojazdu, jak i drogę i ruch wokół.