Nowe ekologiczne autobusy dla Krakowa

09.08.2017
Są nowoczesne, ciche i co najważniejsze – ekologiczne. Mieszkańcy Krakowa mogą już korzystać z 20 autobusów elektrycznych, które zostały zakupione dzięki unijnym środkom w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

autobusympk2.jpg

To ostatnia dostawa w ramach podpisanej w zeszłym roku umowy między województwem małopolskim a krakowskim przewoźnikiem. W sumie MPK SA otrzymało 107 nowoczesnych autobusów oraz 12 automatów biletowych. Wartość całego zamówienia to ponad 167,4 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi ze środków UE.

"Dzięki środkom unijnym, które Małopolska zdobyła w ramach

Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, wprowadzamy nową jakość w transporcie publicznym – także w Krakowie. Nie tylko unowocześniamy tabor miejskich przewoźników, ale też rozwijamy i modernizujemy kolej, dbając o to, żeby pojazdy były nie tylko komfortowe, ale też spełniały najbardziej restrykcyjne normy ekologiczne. Zdajemy sobie sprawę, że tylko najwyższej klasy usługami jesteśmy w stanie przekonać mieszkańców do tego, że warto zostawić swój samochód i korzystać z transportu publicznego – podkreśla marszałek Jacek Krupa.

autobusympk3.jpg

"Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów

elektrycznych, w tym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce. Chciałbym przypomnieć, że jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy – mówi Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.

Przekazane dzisiaj autobusy – podobnie jak wcześniejsze – są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów. 

Nowe Solaris Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in. 

Wśród 20 przekazanych dzisiaj oficjalnie krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, jeden z nich jest szczególny. To pojazd z numerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie k/Poznania. 

Już wiadomo, że bezemisyjne Solarisy będą kursować na liniach nr:  154, 304, 124 i 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych, MPK SA w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację, która składa się z  28 stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie do ich ładowania powstała stacja transformatorowa. To nie wszystko – już w 2018 roku zostanie oddanych do użytku 5 nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf: 3 na mieście tj. na ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga na ulicy Pawiej, a także na zajezdniach na Woli Duchackiej i na Brożka.

"Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Chciałbym tez dzisiaj przypomnieć o naszych planach na przyszłość. Jak już informowaliśmy zostało podpisane przez nas porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych. Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100 proc. zrealizowana to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego" – dodaje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Przypomnijmy, że zakup został zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. MPK SA w Krakowie otrzymało na ten cel ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całego projektu wynosi bowiem ponad 167,4 mln zł. Umowa na dofinansowanie zakupu 107 autobusów i 12 automatów biletowych została podpisana w kwietniu 2016 roku przez marszałka Jacka Krupę, wicemarszałka Stanisława Sorysa oraz przedstawicieli krakowskiego przewoźnika.

autobusympk1.jpg

źródło: Biuro Prasowe UMWM