- Strona główna
- Nabory
- Działanie 3.3 Transport miejski - IIT OPK, typ projektu A transport miejski
Działanie 3.3 Transport miejski - IIT OPK, typ projektu A transport miejski
Zarząd Województwa Małopolskiego, jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działania 3.3 Transport miejski - IIT OPK, typ projektu A transport miejski, (tryb niekonkurencyjny)
Spis treści
Szczegóły naboru
- Jednostki Samorządu Terytorialnego,
Wnioskodawcami mogącymi brać udział w naborach będą jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia.
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- Zarządcy infrastruktury dworcowej.
Wnioskodawcą lub partnerem w ramach FEM 2021-2027 może być wyłącznie podmiot posiadający osobowość prawną, a w przypadku podmiotów wskazanych w katalogu typów beneficjentów niemających osobowości prawnej, Wnioskodawcą lub partnerem musi być właściwy podmiot posiadający z mocy ustawy zdolność prawną, np. będący ułomną osobą prawną.
Sposób wyboru projektów
- niekonkurencyjny
Na co
Transport
• Nabór wniosków dotyczy projektów wybieranych w sposób niekonkurencyjny, ocenianych w Instytucji Zarządzającej. Nabór wniosków dotyczy Priorytetu 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działania 3.3 Transport miejski - IIT OPK, typ projektu A transport miejski, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027.
• W ramach działania wspierana będzie interwencja związana z wykorzystaniem instrumentu terytorialnego IIT – wyłącznie Otulina Podkrakowska (IIT OPK).
• O dofinasowanie mogą ubiegać się wyłącznie projekty wynikające z odpowiedniej strategii terytorialnej lub porozumienia terytorialnego – pozytywnie zaopiniowanej przez IZ.
• Projekt składany w ramach naboru musi być zgodny z zapisami FEM 2021-2027, SzOP FEM 2021-2027 oraz z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie w programie Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 – w obrębie Priorytetu 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działania 3.3 Transport miejski - IIT OPK, typ projektu A transport miejski.
• W ramach typu projektu A wsparciem zostaną objęte m.in. następujące kategorie inwestycji:
1) nabycie nowego zero- lub niskoemisyjnego taboru autobusowego dla połączeń miejskich i podmiejskich.
Nabywany tabor będzie spełniał wymogi „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy PE i Rady (UE) 2019/1161 zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.
Dopuszcza się ujęcie, jako wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu dotyczącego nabycia ww. taboru autobusowego asysty technicznej świadczonej w pierwszym okresie eksploatacji nabytego taboru (maks. przez okres 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu), jako usługa uwzględniona w cenie zakupu tego taboru, zgodna z wymogami wytycznych odnoszącymi się do wydatków operacyjnych, czyli z wyłączeniem kwalifikowalności części zamiennych oraz elementów podlegających szybkiemu zużyciu.
2) budowa, przebudowa oraz wyposażenie zaplecza technicznego służącego do obsługi i eksploatacji nisko- i zeroemisyjnego taboru autobusowego transportu publicznego – jeśli jest to uzasadnione posiadanym już taborem nisko- lub zeroemisyjnym lub realizowanym projektem z zakresu nabycia ww. taboru.
3) budowa, przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych korzystających z publicznego lub zbiorowego transportu miejskiego lub podmiejskiego lub aglomeracyjnego transportu kolejowego (np. centra i węzły przesiadkowe, dworce, parkingi typu „parkuj i jedź”, przystanki służące transportowi zbiorowemu, w połączeniu z elementami niezbędnymi dla ich pełnej funkcjonalności, np. budową chodników służących poprawie bezpieczeństwa osób korzystających z przystanków transportu zbiorowego).
W przypadku obiektów typu „parkuj i jedź” wsparcie będzie możliwe pod warunkiem ich lokalizacji w miejscach, w których zapewniona jest odpowiednia integracja ze zbiorowym transportem publicznym. W miastach powyżej 50 tys. mieszkańców wsparcie dla tych obiektów będzie możliwe pod warunkiem ich zlokalizowania poza obszarem zabudowy śródmiejskiej, wyznaczonym w MPZP, a w przypadku jego braku, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub w planie ogólnym gminy.
W ramach parkingów P&R konieczne jest zapewnienie miejsc parkingowych dla rowerów oraz obowiązkowe jest zapewnienie punktu / punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
4) rozwiązania dotyczące organizacji ruchu ułatwiające sprawne i bezpieczne poruszanie się pojazdami komunikacji publicznej lub zbiorowej (np.: wydzielone pasy ruchu dla autobusów; budowa/przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia lub nadania priorytetu transportowi publicznemu lub zbiorowemu w ruchu, np. pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach; infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/ autobusowych, stacjach kolejowych lub obiektach typu „parkuj i jedź” wraz z odcinkami dróg łączących je bezpośrednio z drogami miejskimi; wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego).
5) budowa, przebudowa, rozbudowa infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym dla ruchu pieszego i rowerowego.
Projekt dotyczący infrastruktury na potrzeby transportu rowerowego może dotyczyć tylko ścieżek realizowanych zgodnie z projektowaną lub istniejącą funkcjonalną siecią ścieżek rowerowych na terenie gminy / gmin, których dotyczy projekt, stanowiącą alternatywę dla zdefiniowanych lub istniejących potrzeb transportowych/komunikacyjnych.
Możliwa jest:
- budowa, przebudowa, wyznaczanie dróg/tras/ścieżek rowerowych/ ciągów pieszo-rowerowych w ramach zintegrowanej sieci dróg/tras/ścieżek rowerowych / ciągów pieszo-rowerowych oraz wyznaczanie pasów ruchu dla rowerów lub śluz dla rowerów w mieście i jego obszarze funkcjonalnym (pasy ruchu dla rowerów i śluzy dla rowerów wyłącznie na terenie miast),
- inwestycje obejmujące publiczne parkingi rowerowe, stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów,
- inwestycje obejmujące kładki rowerowe i pieszo-rowerowe zlokalizowane w ciągach dróg / tras / ścieżek rowerowych.
6) integracja usług transportowych, w tym cyfryzacja, tj.:
- systemy wspólnych opłat za przewozy, wyłącznie pod warunkiem przystąpienia do systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA) – system musi być kompatybilny z MKA,
- organizacja i koordynacja rozkładu jazdy, w tym uruchomienie kompleksowej i interaktywnej informacji pasażerskiej,
- tworzenie lub rozbudowa systemów zarządzania ruchem (ITS) przyczyniających się do dekarbonizacji transportu i promujących zrównoważoną mobilność, w tym: systemów zarządzania flotą, systemów biletu elektronicznego, systemów dynamicznej informacji pasażerskiej, tworzenie / rozbudowa systemów koordynacji / integracji różnych środków transportu (w tym koncepcja „mobilność jako usługa”),
7) wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego.
8) tworzenie ogólnodostępnej infrastruktury obsługi i ładowania / tankowania pojazdów zeroemisyjnych w transporcie indywidualnym, spełniającej wymogi Dyrektywy 2014/94/UE oraz zapewniającej niedyskryminujący dostęp dla wszystkich użytkowników (stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania paliw alternatywnych – z wyłączeniem inwestycji związanych z infrastrukturą dystrybucji paliw kopalnych).
9) wsparcie mogą uzyskać również przedsięwzięcia dotyczące:
- systemów miejskich wypożyczalni rowerów, stacji i systemu informatycznego do obsługi wypożyczeń,
- innych rozwiązań z zakresu ograniczania indywidualnego ruchu zmotoryzowanego, jak np. przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych; rozwiązania na rzecz poruszania się alternatywnymi środkami transportu (infrastruktura i rozwiązania cyfrowe wykorzystywane przez hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch bezemisyjny).
- inwestycji i rozwiązań umożliwiających wdrożenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej.
Dodatkowo elementem projektu może być:
- jako uzupełniający i niedominujący element, przedsięwzięcie z zakresu modernizacji oświetlenia ulicznego pod kątem zwiększenia jego energooszczędności, przy spełnieniu wymagań technicznych dotyczących oświetlenia dróg zawartych we właściwych normach dotyczących oświetlenia drogowego (konieczne jest wykazanie logicznego powiązania z podstawowym zakresem projektu),
- komponent z zakresu edukacji ekologicznej, którego celem jest promowanie korzystania z komunikacji zbiorowej, rowerowej lub ruchu pieszego, jako alternatywy dla pojazdów indywidualnych.
Inwestycje w zrównoważoną mobilność miejską będą oparte na odpowiednim planowaniu mobilności miejskiej przyjętym na obszarze, w którym realizowana jest inwestycja – zgodnie z właściwymi wymogami Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce (UP). W przypadku wymogu przyjęcia SUMP wymóg ten zostanie uznany za spełniony, jeżeli plan spełnia wymagania wskazane w UP oraz w programie FEM 2021-2027.
W przypadku, gdy na obszarze na którym realizowany jest projekt, nie jest wymagane przyjęcie SUMP, należy wykazać zgodność projektu z innym dokumentem z zakresu planowania transportu miejskiego – zgodnie ze Specyficznymi warunkami wsparcia, ujętymi w Kryteriach wyboru projektów
Do przeliczenia wartości dofinansowania UE projektu IIT OPK stosuje się kurs 4,4074 zł.
Szczegółowe warunki i ograniczenia wskazane zostały w Regulaminie wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny oraz Załączniku do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie”.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Lista niezbędnych informacji do wniosku o dofinansowanie wynika z kryteriów wyboru, Regulaminu wyboru projektów i załączników do niego, Załączników do ogłoszenia oraz Wademekum wiedzy o wniosku.
W szczególności należy pamiętać o złożeniu:
- Załączników do wniosku o dofinansowanie projektu
- Oświadczeń Wnioskodawcy i partnerów – jeśli występują
- Dokumentów potwierdzających stan przygotowania projektu do realizacji
- Analizy finansowej – sporządzonej na udostępnionym wzorze
Jak przygotować wniosek?
1. Zapoznaj się z kryteriami wyboru – ich spełnienie jest kluczowe, aby móc ubiegać się o dofinansowanie;
2. Zapoznaj się z Regulaminem wyboru projektów
3. Zapoznaj się z Załącznikiem do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie” – poznaj założenia naboru;
4. Przeczytaj Wademekum wiedzy o wniosku oraz Instrukcję przygotowania wniosku o dofinansowanie w Systemie IGA – które zawierają wskazówki dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie, w tym zakres informacji, które są niezbędne do...
Jak składać wniosek
Online
Wniosek o dofinansowanie projektu jest przygotowywany i wraz z załącznikami składany wyłącznie za pośrednictwem Systemu IGA, który jest dostępny na stronie internetowej iga.malopolska.pl.
Pamiętaj! nabór wniosków kończy się we wskazanym dniu o godzinie 15:00:00.
Przydatne wskazówki
- Sprawdź najbliższe wydarzenia informacyjne i szkolenia – dzięki temu szybciej i łatwiej przygotujesz wniosek;
- Zapoznaj się ze Szczegółowym Opisem Priorytetów;
- Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z Punktem Informacyjnym.
- Sprawdzaj informacje na stronie internetowej programu.
- Umowa o dofinansowanie projektu, Uchwała ZWM w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu projektu oraz Porozumienie o dofinansowaniu Projektu zostały przyjęte Uchwałą Nr 2279/23 ZWM z dnia 28 listopada 2023 r., z późn. zm.
Dokumenty
Przydatne linki
Informacje dodatkowe
Finanse
Maksymalny procent dofinansowania
85 %
Pula środków na nabór
17 300 769,60 zł
Data naboru
Start
04.12.2025
Koniec
29.12.2025
Termin rozstrzygnięcia
Maj 2026 r.
Organizator naboru
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Departament Funduszy Europejskich
ul. Wielicka 72 B
30-552 Kraków
Polska
30-552 Kraków
Polska
Osoba do kontaktu:
Gdzie szukać informacji?
FEMP.03.03-IZ.00-123/25
04.12.2025