- Strona główna
- Nabory
- Działanie 5.5 Infrastruktura edukacji – ZIT (typ A, B, C, D)
Działanie 5.5 Infrastruktura edukacji – ZIT (typ A, B, C, D)
Zarząd Województwa Małopolskiego, jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, za pośrednictwem Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości jako Instytucji Pośredniczącej, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu FEMP.05 Fundusze europejskie wspierające infrastrukturę społeczną, Działania 05.05 Infrastruktura edukacji – ZIT, typy projektów:
A. Wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi
B. Wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C. Wsparcie infrastruktury typu fablab
D. Zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne
Przedmiotowy nabór będzie prowadzony w trybie ciągłym.
A. Wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi
B. Wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C. Wsparcie infrastruktury typu fablab
D. Zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne
Przedmiotowy nabór będzie prowadzony w trybie ciągłym.
Spis treści
Wyniki oceny
Lista projektów wybranych do dofinansowania
Zarząd Województwa Małopolskiego Uchwałą Nr 2372/25 z dnia 14 października 2025 r. podjął decyzję o zatwierdzeniu wyników oceny projektu nr FEMP.05.05-IP.01-0509/25 złożonego w ww. naborze i jego wyborze do dofinansowania. Wartość dofinansowania ww. projektu wynosi 6 111 922,83 zł.
Szczegółowa informacja o wyniku oceny wraz ze wskazaniem dokumentów, które należy złożyć przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, zostanie przesłana Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu IGA.
Ze względu na charakter ciągły niniejszego naboru ww. informacja nie stanowi rozstrzygnięcia całego konkursu i zakończenia postępowania.
Komunikat będzie aktualizowany na zasadach określonych w Podrozdziale 4.1 ust. 14 Regulaminu wyboru projektów.
Ocena wniosków została przeprowadzona przez Komisję Oceny Projektów.
256.08 KB
Obowiązujący od
15.10.2025
Komisją Oceny Projektów
86.46 KB
Obowiązujący od
15.10.2025
Lista projektów podlegających ocenie merytorycznej
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości informuje o zakończeniu etapu oceny formalnej następujących projektów złożonych w naborze nr FEMP.05.05-IP.01-046/25 w ramach Działania FEMP.05.05 Infrastruktura edukacji – ZIT. Ocenie formalnej podlegał 1 projekt i uzyskał ocenę pozytywną.
Poniżej informacje dotyczące projektu który uzyskał pozytywny wynik na etapie oceny formalnej i został przekazany do oceny merytorycznej.
Niniejsza informacja nie stanowi rozstrzygnięcia konkursu i zakończenia postępowania.
Komunikat będzie aktualizowany na zasadach określonych w Podrozdziale 4.1 ust. 14 Regulaminu wyboru projektów.
62.91 KB
Obowiązujący od
23.09.2025
Szczegóły naboru
Dla kogo
- administracja publiczna
- instytucje nauki i edukacji
- instytucje ochrony zdrowia
- instytucje wspierające biznes
- organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- partnerzy społeczni
- przedsiębiorstwa
- służby publiczne
- Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT)
O dofinansowanie projektu w Naborze mogą ubiegać się wyłącznie projekty znajdujące się na liście projektów ujętych w strategii ZIT lub liście projektów wynikającej z porozumienia terytorialnego. Warunkiem ubiegania się o środki FEM 2021-2027 na projekty ujęte na ww. liście projektów jest pozytywne zaopiniowanie strategii ZIT przez IZ. Wnioskodawcą może być wyłącznie podmiot jednoznacznie określony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu w zatwierdzonej strategii ZIT (wskazanym w strategii ZIT) i obowiązującej na moment składania wniosku strategii ZIT.
Sposób wyboru projektów
- niekonkurencyjny
Na co
Nauka i edukacja
W naborze można realizować następujące typ projektów:
A. wsparcie infrastruktury ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP), z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
B. wsparcie infrastruktury szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności w branżach kluczowych z punktu widzenia zapotrzebowania regionalnego rynku pracy z uwzględnieniem zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C. wsparcie infrastruktury typu fablab
D. zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne.
Możliwe jest łączenie więcej niż jednego typu w ramach projektu.
Celem każdego projektu z obszaru edukacji powinno być stworzenie przestrzeni wolnej od dyskryminacji, przyjaznej, wspierającej i otwartej na osoby w różnej sytuacji.
W ramach projektów realizowanych w typie A:
- realizowane będą inwestycje w infrastrukturę i niezbędne wyposażenie przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, w tym oddziałów przedszkolnych prowadzonych w szkołach;
- działania w zakresie wsparcia infrastruktury oraz zakup sprzętu/wyposażenia w ww. zakresie mają skutkować:
- stworzeniem nowych miejsc przedszkolnych (w tym dostosowanych do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi), zarówno w istniejących, jak i w nowopowstałych ośrodkach wychowania przedszkolnego, w szczególności na obszarach, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, np. na terenach wiejskich, i/lub
- dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, i/lub
- podniesieniem jakości edukacji przedszkolnej poprzez rozwój infrastruktury wraz z wyposażeniem lub zakupem sprzętu umożliwiającego w szczególności realizację działań współfinansowanych z EFS+ w zakresie określonym w działaniu 6.9 typ projektu A. podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej w ramach FEM 2021-2027;
- OWP prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w ramach niniejszego typu projektu;
- możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
- budowa nowych obiektów - wyłącznie w uzasadnionym przypadku, np. gdy na terenie planowanej inwestycji nie ma budynków, które można poddać remontowi/ przebudowie, a ich budowa jest niezbędna do realizacji projektu oraz wynika ze szczegółowej diagnozy potrzeb regionalnych w tym zakresie;
- rozbudowa i/lub przebudowa istniejących obiektów; dopuszcza się prace remontowe w sytuacji, gdy tego typu prace stanowią niezbędny element projektu dla pełnej funkcjonalności inwestycji podstawowej, polegającej na rozbudowie i/lub przebudowie danego obiektu i nie stanowią elementu dominującego kosztowo;
- prace remontowe, niezwiązane z rozbudową lub przebudową istniejących obiektów - jedynie w sytuacji, gdy są niezbędne dla uzyskania dostosowania obiektu dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia powiązanego ze zwiększeniem jakości edukacji przedszkolnej lub zwiększeniem dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami,
- zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z realizowanym projektem,
- realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności organizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5%.
W ramach projektów realizowanych w typie C:
- realizowane będzie wsparcie infrastruktury specjalistycznej i wyposażenia innowacyjnych pracowni/ laboratoriów typu fablab. Będą to kreatywne przestrzenie, dostępne dla osób indywidualnych, szkół i placówek oświatowych, jak i przedstawicieli instytucji rozwojowych i edukacyjnych z regionu;
- możliwe będzie jedynie nadawanie nowych funkcji istniejącym już obiektom poprzez rozbudowę, przebudowę, modernizację wraz z ewentualnym zakupem wyposażenia na potrzeby stworzenia innowacyjnych pracowni/ laboratoriów typu fablab (z wyłączeniem budowy nowych budynków);
- przestrzenie typu fablab powinny służyć przede wszystkim podnoszeniu kompetencji zawodowych mieszkańców regionu zgodnie z potrzebami rynku pracy poprzez m.in.:
- prototypowanie i kreowanie pomysłów,
- organizację spotkań networkingowych dla osób chcących dzielić się pasją do budowania, projektowania oraz dzielenia się z innymi wiedzą i doświadczeniem,
- organizację warsztatów, szkoleń, usług doradczych, informacyjnych dedykowanych określonym grupom odbiorców zainteresowanych konkretnym tematem twórczym,
- promowanie nowoczesnych technologii, promowanie kształcenia przez całe życie;
- wsparcie w szczególności powinno być skoncentrowane na organizacji przestrzeni, w której innowatorzy, studenci, uczniowie otrzymają wsparcie w zakresie podnoszenia umiejętności i zdobywania wiedzy, w szczególności w zakresie: prototypowania, modelowania (eksperymentowania), dostępu do: wiedzy, know – how, parku maszynowego/ urządzeń, a także nabywania umiejętności związanych z branżami/ kompetencjami zielonymi;
- obszarem zainteresowania w tworzonych przestrzeniach mają być technologie ograniczające wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne;
- możliwe będzie możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
- rozbudowa, przebudowa, modernizacja przestrzeni typu fablab (z wyłączeniem budowy nowych budynków),
- zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia,
- realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności działań upowszechniających rozwiązania mające pozytywny wpływ na klimat (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5 %.
W ramach projektów realizowanych w typie D:
- wspierany będzie rozwój infrastruktury szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie zwiększenia ich dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z wyłączeniem szkół dla dorosłych) w celu umożliwienia realizacji edukacji włączającej poprzez dostosowanie infrastruktury ww. szkół w tym zakresie oraz zakup niezbędnego w tym celu sprzętu i wyposażenia;
- celem realizowanych projektów powinna być taka organizacja nauki w szkole ogólnodostępnej, aby każda z osób uczących się miała możliwość pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz życiu społecznym szkoły, zgodnie ze swoimi możliwościami w warunkach uwzględniających indywidualne potrzeby. Takie podejście ułatwi też rodzicom dzieci ze specjalnymi potrzebami dokonać świadomego wyboru w zakresie placówki w której będzie uczyć się ich dziecko (ogólnodostępna czy specjalna).
- typ D polega na przeorganizowaniu przestrzeni edukacyjnej, likwidacji barier architektonicznych, dostępności infrastruktury edukacyjnej zarówno w kwestii architektury jak i komunikacji. Ponadto możliwy jest zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu specjalistycznego.
- w ramach niniejszego działania preferowane będą projekty zgodne z Modelem dostępnej szkoły (MDS) wypracowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;
- szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w ramach niniejszego typu projektu;
- możliwe będzie w szczególności uzyskanie wsparcia w następującym zakresie:
- rozbudowa, przebudowa istniejących obiektów (z wyłączeniem budowy nowych budynków) oraz prace remontowe w sytuacji, gdy tego typu prace stanowią niezbędny element projektu dla pełnej funkcjonalności inwestycji podstawowej polegającej na rozbudowie lub przebudowie danego obiektu i nie stanowią elementu dominującego kosztowo,
- prace remontowe, niezwiązane z rozbudową lub przebudową istniejących obiektów - jedynie w sytuacji, gdy są niezbędne dla uzyskania dostępności obiektu dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- zakupu niezbędnego sprzętu i wyposażenia powiązanego z rozwojem edukacji włączającej,
- zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z realizowanym projektem,
- realizacja działań promocyjnych, informacyjnych oraz działań innych niż inwestycyjne, niezbędnych do realizacji działań inwestycyjnych i z nimi bezpośrednio powiązanych, w szczególności organizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji (finansowanie krzyżowe) w ramach limitu 5%.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
- Wniosek o dofinansowanie projektu
- Załączniki do wniosku o dofinansowanie, przygotowane zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącą Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów
Jak przygotować wniosek?
- Zapoznaj się z kryteriami wyboru projektów.
- Przeczytaj instrukcję wypełniania wniosku dla naboru.
- Zapoznaj się z Regulaminem wyboru projektów i Szczegółowym Opisem Priorytetów.
- Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z organizatorem naboru lub Punktem Informacyjnym.
Jak składać wniosek
Online
Wnioski składane online przez system IGA do instytucji organizującej nabór: Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości, ul. Armii Krajowej 16 , 30-150 Kraków.
Obligatoryjnie wszystkie dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie XAdES
Wnioski i wymagane załączniki należy składać od 05.05.2025 r. do 31.10.2025 r. do godz. 15:00.
Dokumenty
Przydatne linki
Aktualności
Informacje dodatkowe
Finanse
Maksymalny procent dofinansowania
85%
Pula środków na nabór
62 491 912,35 PLN
Data naboru
Start
05.05.2025
Koniec
30.12.2025
Termin rozstrzygnięcia
Luty 2026 r.
Instytucja przyjmująca wnioski o dofinansowanie
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości
ul. Armii Krajowej 16
30-150 Kraków
Polska
30-150 Kraków
Polska
Kontakt do organizatora naboru
Gdzie szukać informacji?
FEMP.05.05-IP.01-046/25
05.05.2025