- Strona główna
- Poradniki
- Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027
- Priorytet 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego
W priorytecie realizowane będą cele polityki 2. Bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna i przechodząca w kierunku gospodarki zeroemisyjnej oraz odporna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do nich, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, oraz zrównoważonej mobilności miejskiej.
Główne obszary wsparcia to :
- zrównoważona multimodalna mobilność miejska jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej
- rozwój nowoczesnego, zero- i niskoemisyjnego transportu miejskiego zachęcającego do rezygnacji z korzystania z samochodów osobowych w następujących zakresach:
- nabycie nowego zeroemisyjnego lub niskoemisyjnego taboru autobusowego dla połączeń miejskich i podmiejskich wraz z niezbędną infrastrukturą (stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania paliw alternatywnych – bez inwestycji związanych z infrastrukturą dystrybucji paliw kopalnych).
- budowa i przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych publicznego, zbiorowego transportu miejskiego i podmiejskiego lub aglomeracyjnego transportu kolejowego
- budowa, przebudowa oraz wyposażenie zaplecza technicznego służącego do obsługi taboru miejskiego transportu publicznego
- ograniczanie indywidualnego ruchu zmotoryzowanego w centrach miast, np. system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową jak np.: stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów; drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe; wspólny bilet; przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych; rozwiązania na rzecz poruszania się alternatywnymi środkami transportu (hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch bezemisyjny)
- rozwiązania organizacji ruchu ułatwiające sprawne i bezpieczne poruszanie się pojazdów komunikacji publicznej i/lub zbiorowej, np.: wydzielonych pasów ruchu dla autobusów; budowa/przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia lub nadania priorytetu transportowi publicznemu i/lub zbiorowemu w ruchu jak, np. pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach; infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/ autobusowych, stacjach kolejowych lub obiektach typu „parkuj i jedź”
- inwestycje i rozwiązania umożliwiające wdrożenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej
- tworzenie lub rozbudowa systemów zarządzania ruchem (ITS) przyczyniających się do dekarbonizacji transportu i promujących zrównoważoną mobilność, w tym między innymi: systemów zarządzania flotą, systemów biletu elektronicznego, systemów dynamicznej informacji pasażerskiej, tworzenie / rozbudowa systemów koordynacji / integracji różnych środków transportu (w tym koncepcja „mobilność jako usługa”)
- energooszczędne oświetlenie uliczne i drogowe – wyłącznie jako uzasadniony element projektu
- działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne promujące transport publiczny i/lub zbiorowy lub indywidualny niezmotoryzowany i bezpieczeństwo ruchu w transporcie publicznym
- inne działania obejmujące rozwój transportu publicznego i ruchu niezmotoryzowanego
Pozostałe priorytety realizowane w tym programie
Zobacz działania realizowane w ramach tego programu
Wskaźnik
|
Jednostka miary
|
Cel pośredni
|
Cel końcowy
|
---|---|---|---|
Pojemność ekologicznego taboru do zbiorowego transportu publicznego
|
pasażerowie
|
2631
|
8769
|
Wspierana infrastruktura rowerowa
|
km
|
0
|
20
|
Liczba wspartych zintegrowanych węzłów przesiadkowych
|
szt.
|
1
|
17
|
Ludność́ objęta projektami
|
osoby
|
0
|
2200000
|
Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego
|
wkłady na rzecz strategii
|
0
|
7
|